SEO-ordlista for Dummies

  • SEO
    Förkortning av den engelska uttrycket som på svenska är sökmotoroptimering.
  • SERP
    Googles resultat när en sökning sker via sökmotorn. Att ligga etta på ”SERP:en” är alltså samma sak som att ligga ett på Google vid sökning på ett specifikt ord.
  • SEO-arbete
    Att göra SEO eller genomföra SEO-arbete är samma sak. Det är främst företag som är specialiserade på SEO som erbjuder detta jobb till sina kunder. Men även en del privatpersoner jobbar med detta för att bli synligare på Google.
  • Adwords
    De annonser som syns högst upp på Google är Adwords. Det är alltså betalda annonser som inte påverkas av det arbete som sker med SEO på en webbplats.
  • SEO-skribent
    En skribent som skriver åt företag inom branschen och som har fokus på att skapa texter som på ett eller annat sätt ska synas på Google. Till skillnad mot en copywriter har dessa skribenter mer insikt i hur sökmotorn fungerar och vad man bör tänka på för att nå önskat resultat med sökmotoroptimeringen.
  • H1
    Den huvudsakliga rubriken på en sida. Det är denna rubrik som Google även lägger störst vikt när sökmotorn ska avgöra vad en sida handlar om. Generellt används H1 som huvudrubrik både på produkter och kategorier samt på informativa artiklar.
  • Titel
    Titel är en av de allra viktigaste delarna inom SEO. Detta utifrån att utformningen har två aspekter som man behöver ta hänsyn till. För det första lägger Google mycket stor vikt vid vilken titel som en webbplats och dess undersidor har. Det kan därmed jämföras med hur en titel på en bok visar läsaren vad man kan förvänta sig.

    För det andra används även titeln till att få besökare till en specifik sida. När sökning sker på sökmotorn presenteras ungefär tio resultat på Googles första sida. Det som nu ses är just sidans titel vilket gör att den som sökt klickar in sig på den sida som har mest lockande titel. Det är exempelvis skillnad på dessa två: ”Ballonger” kontra ”Ballonger till barnkalas och fest” Bägge sidor säljer ballonger – men vilken sida får flest klick via Googles presentation av relevanta sidor en sökning sker?

  • Description
    En beskrivning på några meningar som förklarar för både Google och besökaren vad sidan handlar om. Det kan därmed delvis jämföras med en förlängd titel.
Inlägget postades i SEO. Skapa ett bokmärke för länken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *