Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

12 maj, 2025

Vikten av medieorienterad föreläsning

Dagarna då man lärde ut affärer informellt i ett klassrum är över. Med den växande efterfrågan på dynamiskt lärande har företagen nu tillgång till toppmodern teknik och bra upplägg för att utbilda sina anställda. Affärsföreläsningar kan vara ett kraftfullt utbildningsverktyg och en viktig del av varje företagsägares strategi för utveckling av anställda. Men som med alla andra yrken kan det vara svårt att hitta kvalificerade föreläsare.

Välj en föreläsare med erfarenhet

Det bästa sättet att få ut det mesta av din företagsföreläsning är att anlita en huvudtalare med dokumenterad erfarenhet. Du vill ha någon som har varit verksam i branschen i flera år och som utmärker sig för att hålla föreläsningar och utbildningssessioner. På så sätt får dina anställda en grundlig översikt över ditt företag och din bransch och kan ställa fler frågor. Att hitta en föreläsare med erfarenhet är inte så svårt som det låter.

Det finns åtskilliga kandidater som marknadsför sina föreläsningar. Alternativt kan du kontakta din lokala företagsförening eller handelskammare för att se om de har någon i åtanke.

Medieföreläsning och utbildning

I en tid när kommunikation och nyhetsbevakning sker när som helst på dygnet, är det viktigt att kunna navigera i landskapet. Medieträning var tidigare vanligast för de i toppositioner men under senare år har allt fler behövt sätta sig in i mediefrågor. Att lyssna på föreläsningar är någonting som effektivt kan bidra med insikter om hur man skall hantera mediefrågor. Dock krävs studier och praktiska moment för att man skall kunna använda sig av kunskaperna i praktiken.

De medietränare som håller föreläsningar i Sverige har en stor insikt i den mediekontext som gäller i landet. Det finns också exempel och tidigare upplevelser att väva in i förklaringsmodellen av hur man skall hantera känsliga frågor och information. Detta är någonting som väger tungt när företag och andra verksamheter skall utbilda sig för att kunna möta näringslivet.

Även om man har viss kunskap i ämnet, kan det vara bra att vässa sina kunskaper. Att boka en föreläsare med fokus på medieträning är dessutom någonting som kan ingå som del i vilken fortbildning eller utbildning som helst.